سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران
سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران

تقسیم بندی سدها

در یک تقسیم بندی هدف از ساخت سد را یک یا چند مورد از موارد زیر تشکیل می دهد.

الف – کشاورزی (تامین آب مورد نیاز کشاورزی، احیاء اراضی موات و نیمه موات)

ب – تامین آب شرب و بهداشتی

ج – مصارف صنعتی و رفع نیازهای جریان مربوط

د – کنترل سیلاب و تنظیم جریان رودخانه‌ها و سیلاب‌ها

ک – نیروگاه‌های برق آبی

ل – افزایش ارتفاع جهت انحراف آب

م – کشتیرانی و حمل و نقل

و – حفظ محیط زیست حیوانات وحشی

   

تقسیم بندی سدها از نظر کاربرد

در طراحی سدهای مختلف کاربردهای گوناگونی از جمله تأمین آب مورد نیاز آبیاری دشتهای منطقه‌، تأمین آب شرب، تولید‌ نیروی برق‌آبی، مهار سیل و ... مد نظر می‌باشد که این اهداف با توجه به نیاز و نوع طراحی می‌تواند به صورت تنها و یا همزمان مورد توجه قرار گیرد. در این راستا می‌توان تقسیم بندی زیر را بر اساس کاربردهای مختلف سدهای مختلف مد نظر قرار داد:

الف- سدهای مخزنی: این سدها به منظور ذخیره آب جهت تامین مصارف شرب، کشاورزی و صنعت احداث می‌گردد. حجم مخزن این سدها بسیار بزرگ است. این نوع سدها شامل سدهای بتنی دو قوسی و بتنی وزنی و سدهای خاکی می شوند

ب-  سدهای تنظیمی: هدف از ساخت این سدها تنظیم دبی ثابتی برای رودخانه می‌باشد‌. این نوع سدها در پائین دست سدهای مخزنی بزرگ احداث می گردند. ارتفاع آنها کم و میزان حجم آبی که در آن‌ها ذخیره می‌شود، کم می‌باشد. جنس این سدها اکثرا بتنی با حاشیه های سنگریزه‌ای می‌باشد.

ج-  سدهای انحرافی: این سدها برای منحرف کردن آب مورد استفاده قرار می‌گیرند، این سدها در مسیر رودخانه‌ها احداث می‌گردند و با افزایش هد ‌آب باعث سوار شدن آب بر زمین‌‌های مجاور می‌گردد. همچنین از این سدها برای منحرف کردن آب قبل و بعد از محل‌های ساخت سدهای بزرگ استفاده می شود.

د-  سدهای رسوبگیر: این نوع سدها دارای ارتفاع کمی می‌باشد و جنس آنها بتن و سنگ می‌باشد .هدف ازاین سدها برای جلوگیری از ورود رسوبات به داخل سدهای بزرگ می‌باشد و قبل از این سدها احداث می‌شوند.

ه-  سدهای برق‌آبی: این نوع سدها را که می‌توان از نوع سدهای انحرافی نیز دانست، با تأمین هد ‌آب مورد  نیاز نیروگاه‌های برق‌آبی ، جهت تأمین نیروی برق طراحی و اجرا می‌گردند.

طبقه بندی سدها از نظر بزرگی

بر اساس نظر آئین نامه (International Commission On Large Dam) ICOLD  که توسط کمیسیون جهانی سدهای بزرگ تنظیم گردیده است ، سدهایی را که ارتفاع بیش از 15 متر داشته باشند را سدهای بزرگ شناخته و همچنین سدهایی که ارتفاع آنها 10- 15 متر بوده، ولی حجم مخزن آنها بیش از یک میلیون متر مکعب باشد و یا سرریزی با ظرفیت بیش از 2000 متر مکعب در ثانیه داشته باشند را نیز به عنوان سدهای بزرگ می شناسد.

تقسیم بندی سدها از نظر جنس مصالح مصرفی

  1. سد خاکی
  2.  سد بتنی
  3.   سد لاستیکی

که در ادامه هریک به تفضیل تشریح خواهد شد.

بخش بعدی              مطالبی در رابطه با سد و سدسازی (3)            بخش قبلی


نظرات 1 + ارسال نظر
حشمت الله شنبه 16 دی 1402 ساعت 21:29

بسیار معلومات مفید است اګر با ما فایل پی دی اف ذریعه ایمیل شېیک بسلزید ممنون مپ شویم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد